Najčastejšie chybové kódy a poruchy kávovarov: Ako ich vyriešiť?

Pozrime sa spoločne na najčastejšie poruchy a chybové kódy kávovarov. Nespolupracujúci kávovar či hláška o chybe na displeji nie sú totiž ideálnym štartom do dňa. Ak potrebujete poradiť s poruchou na kávovare DeLonghi, Krups, Philips, Jura, Dolce Gusto či Siemens, základné postupy a zorientovanie v možných príčinách nájdete v nasledujúcich odsekoch.

poruchy kávovar

Dobrý kávovar dokáže pripraviť kávu presne podľa našich predstáv. Intenzívnu, krémovú a s bohatou mliečnou penou a to iba na “ťuknutie” po niekoľkých tlačidlách. Ide však o prístroj, ktorý súčasne pracuje s niekoľkými vstupnými ingredienciami (káva, voda, mlieko) a v jeho útrobách sa ukrýva množstvo rôznych komponentov, ktoré musia plnohodnotne fungovať. Kvalita kávy a výkon kávovaru závisia aj od jeho pravidelnej údržby. Nesmie dôjsť k upchatiu filtrov či mliečnych ciest. Kávovar by nemal vydávať nezvyčajný hluk, nadmerne šumieť a už vôbec by z neho nemala vytekať voda. Čo robiť, ak je káva z kávovaru príliš slabá, alebo dokonca nevyteká žiadna?

Jedna dobrá správa na úvod – niektoré už zobrazené chybové kódy kávovaru alebo nefunkčnosť nesúvisia priamo s mechanickým poškodením kávovaru. Hovoria o tom, že kávovaru sa nepodarilo dokončiť určitý proces, zasekol sa v niektorej z fáz a nemôže pokračovať ďalej. Ak vykonáte rýchlu nápravu podľa inštrukcií, onedlho budú u vás doma či v kancelárii opäť rozvoniavať šálky kávy. Na druhej strane sú však problémy, s ktorými si bežný užívateľ nedokáže poradiť. V takom prípade je vhodné kontaktovať odborný servis. Najmä, ak ide o komplikovanejší stroj s množstvom funkcií a neraz aj s vysokou cenovkou.

⭐⭐⭐⭐⭐

Údržba kávovaru: Ako sa starať o kávovar?

Kávovary sú jednoduché na používanie, a rovnako tak jednoducho pripravujú aj kávu. Aspoň na prvý pohľad je to pre užívateľa príjemná zmena. Kávovar stačí udržiavať v čistote zvonka, no vyžaduje aj pravidelnú kontrolu zvnútra a dopĺňanie kávy, vody a mlieka. Ak si dáte záležať na základnej starostlivosti o kávovar, poruchy sa vám budú vyhýbať po dlhú dobu. Za odmenu dostanete kávu výbornej chuti, na ktorú nedáte dopustiť.

✅ Každý deň

Hoci to znie trochu ako otročina, párminútovú údržbu by sme mali kávovaru venovať každý deň. Myslite predovšetkým na čerstvosť vody. Ak ju nebudete meniť každý deň, postará sa o nepríjemné zatuchnutie a zvýši usádzanie vodného kameňa. Rovnako tak každý deň vypráznite aj odpadovú nádobu. Môže zapríčiniť nepríjemný zápach a prepožičať káve arómy, ktoré cítiť nechcete. Veľkú pozornosť si zaslúžia aj mliečne trysky a kapučinátor. Mlieko v nich môže skysnúť aj pri bežnej izbovej teplote.

✅ Raz týždenne

Jeden krát týždenne si vyhraďte krátky čas, kedy okrem nádob, ktoré prichádzajú do kontaktu so surovinami, očistíte aj sparovaciu hlavu. Každé kávové zrnko v sebe obsahuje prírodný kávový olej, ktorý sa prirodzene uvoľňuje v procese prípravy kávy. V útrobách kávovaru tak zostáva usadenina (povlak) – od sparovacej jednotky, až po výpust kávy.

Ak chcete, aby vaše espresso chutilo čo najlepšie, dajte si záležať na poctivom čistení. V ideálnom prípade zaberie iba pár minút. Sparovaciu jednotku vyberiete z kávovaru a prepláchnete prúdom vlažnej vody (bez saponátu). Nechajte voľne uschnúť mimo tela kávovaru. Vlhkou handričkou očistite aj vnútro kávovaru.

✅ Raz mesačne

Kávovary pracujú s vodou a sú náchylné na usadzovanie vodného kameňa. Práve usadeniny vodného kameňa dokážu napáchať najväčšie škody v útrobách kávovaru a ovplyvniť aj výslednú chuť kávy.

Môže dôjsť k zaneseniu varnej jednotky vodným kameňom, upchatiu ventilov, či postupnému zužovaniu trúbiek v kávovare, ktoré zapríčinia chyby v obehu vody. Citlivé komponenty kávovaru sa tak môžu postupne trvalo poškodiť. Ak si myslíte, že tvrdá voda sa vás netýka, možno až na útrobách kávovaru zistíte, že pravda bola iná. Súčasné kávovary sú vybavené systémom automatického odvápňovania. Do kávovaru vložíte tabletu, alebo nasypete odporúčané množstvo odvápňovacieho prášku (na to určeného). Jeho účinok sa spolu s vysokou teplotou vody postará o dôkladné odvápnenie. Užitočným prvkom je aj vodný filter. Automaticky zmäkčuje vodu pred priamym vstupom do obehu a káva je aj vďaka nemu neporovnateľne lepšia.

Keďže žijeme v rýchlej dobe, výrobcovia kávovarov mysleli na užitočné indikátory, ktoré vás upozornia na potrebu odvápnenia alebo výmeny filtra na vodu. Senzory buď snímajú reálnu mieru znečistenia/upchatia, alebo sú nastavené tak, aby vás upozornili na vykonanie údržby kávovaru po niekoľkých stovkách cyklov.

príprava kávy

Rozhoduje druh kávovaru, ktorý doma máte!

Zosumarizovali sme najviac sa opakujúce chyby a poruchy na kávovaroch. Ide o všeobecné informácie, ktoré vás môžu nasmerovať k riešeniu. Totiž – čo značka, to iný spôsob “informovania o probléme”.

Na jednoduchších kávovaroch, napríklad základných kapsulových kávovaroch, nemusí byť prítomný displej a v prípade poruchy alebo chyby pri príprave kávy sa iba rozbliká červená LED dióda. Príčinu už musíte vypátrať manuálne (skrížená kapsula, málo vody, zle zasunutý zásobník). Čím je technológia kávovaru prepracovanejšia, o to precíznejšie je aj informovanie o poruche. Najmä u poloautomatických a automatických kávovaroch nájdete displej, ktorý zobrazuje ikonky a kódy, ku ktorým stačí mať iba správny návod, aby ste v priebehu krátkej chvíle prišli na to, čo sa stalo vášmu obľúbencovi. Čo však znamená chybový kód 01, 03 alebo 14?

Po kúpe kávovaru si vždy uchovajte manuál na používanie. Zíde sa vám nielen pri prvom spustení, ale aj pri čistení a odstraňovaní jednoduchých závad. Nájdete v ňom komplexnú sekciu, zvyčajne s názvom “Riešenie problémov s kávovarom” alebo “Problémy a nápravné akcie”. Ak ste tento návod vyhodili spolu so škatuľou, nezúfajte. Napíšte alebo zavolajte predajcovi a požiadajte o zaslanie manuálu k danému modelu kávovaru e-mailom (najčastejšie ako PDF súbor). Niektoré e-shopy myslia na potreby svojich zákazníkov a tieto návody majú uverejnené v popise produktu (napr. HEJ.sk). Je preto veľká šanca, že nájdete presne svoj model, alebo aspoň jeho príbuzného z produktovej línie.

📌 Dali sme si záležať na tom, aby ste aj v našom radcovi našli odkazy na oficiálne stránky výrobcov kávovarov, kde stačí zadať typ alebo číslo kávovaru a manuál máte na pár klikov v počítači.

⭐⭐⭐⭐⭐

Náš tip: Ako vybrať kávovar?

⏩ Poruchy na kávovare Philips

Kraľuje u vás na kuchynskej linke elegantný čierno-strieborný automatický kávovar Philips Saeco? Potom nahliadnite spolu s nami do virtuálnej príručky a dokumentácie, kde určite nájdete rýchle odpovede na vaše otázky. Novšie modely zobrazujú na displeji okrem číselných kódov aj varovné symboly/ikonky.

Ľahko pochopiteľné symboly informujú napríklad o tom, že:

  • zásobník na vodu je prázdny
  • nádobka na namletú kávu je preplnená
  • násypka na kávové zrná je prázdna
  • varná zostava nie je vložená do kávovaru (resp. je vložená nesprávne)
  • chýba podložka v časti odkvapkávania
  • v prístroji je vzduch
  • objaviť sa môže aj symbol montážneho kľúča s príslušným kódom chyby

Chybové kódy

  • 01 – Nálievku na kávu upchala káva alebo iný predmet. Mechanickú prekážku treba odstrániť, napr. opakom kovovej lyžičky.
  • 03 – Varná zostava nie je premazaná alebo je nadmerne znečistená. Vyberte varnú jednotku, prepláchnite ju pod tečúcou vodou a nechajte ju vysušiť. Potom ju premažte a vložte do kávovaru tak, aby ste počuli zacvaknutie na miesto.
  • 04 – Varná jednotka nie je správne osadená. Ak ste ju predtým čistili, po osadení by ste mali počuť zacvaknutie. Kávovar vypnite hlavným tlačidlom. Otvorte dvierka, varnú jednotku vyberte a nanovo osaďte.
  • 05 – Vodný okruh je zavzdušnený. Vypnite kávovar hlavným tlačidlom. Vyberte nádobku na vodu, vodu vylejte a skontrolujte filter. Nádobku naspäť naplňte a vráťte na miesto. Spustite kávovar a nechajte pretiecť 2-3 šálky horúcej vody.
  • 14 – Kávovar je prehriaty. Musí byť na minimálne 30 minút vypnutý.

(pozn. z užívateľskej príručky pre Philips Saeco EP 5331)

Zdroj: Riešenie problémov kávovarov Philips (oficiálna stránka)

ako sa starať o kávovar

⏩ Poruchy na kávovare DeLonghi

Kávovary značky Delonghi si vydobili predné priečky v predajnosti. Zožali tisícky spokojných hodnotení a svojich majiteľov tešia detailne prepracovaným talianskym dizajnom a intuitívnou obsluhou. V ponuke vládnu predovšetkým kvalitné automatické kávovary, v tesnom závese za nimi aj pákové. Ak sa vyskytne porucha na vašom kávovare Delonghi, najčastejšie sa na displeji objavujú tieto hlášky:

  • Príliš jemné namletie, upravte nastavenie mlynčeka – Kávový mlynček je nastavený tak, že namlel kávu príliš jemno a z toho dôvodu vyteká káva zo stroja iba veľmi pomaly alebo vôbec.
  • Naplniť nádržku – Nádržka na vodu je prázdna alebo nesprávne zasunutá.
  • Vyprázdnite nádobku na zvyšky kávy – Táto hláška sa zobrazuje pre dve príčiny. Buď je nádobka reálne preplnená alebo ste kávovar nepoužili viac ako tri dni po sebe (hygienický faktor).
  • Vložte nádobku na zvyšky kávy – Upozornenie, že ste nádobku na odpad zabudli vrátiť naspäť.
  • Znížte dávku kávy – Násypka na mletú kávu sa upchala, alebo ste do nej dali väčšie množstvo kávy, ako je povolený limit.
  • Zatvorte dvierka – Pri údržbe ste ponechali otvorený predný kryt.
  • Vložte lúhovaciu jednotku – Po očistení ste zabudli vložiť naspäť hlavnú lúhovaciu jednotku.
  • Odvápniť! – Kávovar je zanesený vodným kameňom.
  • Všeobecná výstraha – Táto zdanlivo nejasná hláška hovorí o tom, že vnútro spotrebiča je znečistené.

Káva vyteká rýchlo (pomaly) a mlieko nepení: Čo s tým?

Okrem pomerne zrozumiteľných hlášok sa však z času na čas môžu objaviť menšie problémy, ktoré ovplyvnie kvalitu kávy. Pomerne ľahko si s nimi však dokážete poradiť.

  • Káva vyteká pomaly alebo vôbec – Káva bola pravdepodobne príliš najemno zomletá.
  • Káva vyteká príliš rýchlo – Opačný prípad. Káva bola namletá nahrubo.
  • Na káve je málo peny – Dôvodom môže byť nahrubo namletá káva alebo nevhodná odroda kávy.
  • Káva nevyteká z jedného ústia (alebo ani z jedného) – Došlo k mechanickému upchatiu ústia.
  • Z vydávača vyteká namiesto kávy iba horúca voda – Mletá káva bude pravdepodobne zablokovaná v násypke.
  • Mlieko je málo napenené – Dôvodom môže byť špinavé veko na nádobe na mlieko alebo nesprávne nastavený regulátor spenenia.
  • Mlieko nevyteká z trubičky na výdaj mlieka – Nasávacia trubička môže byť zle zasunutá.

Zdroj: DeLonghi – Návody na obsluhu (oficiálna stránka)

chybové kódy kávovar

⏩ Poruchy na kávovare Krups / Dolce Gusto

Viete o tom, že Nescafé Dolce Gusto je kapsulový kávovar od firmy Krups, ktorá je vyrábaný v spolupráci s firmou Nestlé a bol skonštruovaný tak, aby bol ideálny pre domáce použitie? Poďme sa teda pozrieť, ako sú na tom najobľúbenejšie kapsulové kávovary. Ich súčasťou nie je mlynček, odpadá dokonca aj starosť s presným dávkovaním kávy. Z času na čas sa však môže nepríjemne rozblikať oranžová/červená dióda. Čo sa deje?

  • Kapsulový kávovar potrebuje spustiť odvápňovací proces. Potreba odvápnenia na seba upozorňuje už niekoľko použití vopred – nízkym prietokom vody.
  • V stroji zostala zablokovaná kapsula.
  • V nádržke na vodu je nízka hladina vody.
  • Pozor – červená dióda bliká aj prvých 30 sekúnd po spustení, kedy sa stroj zahrieva. Nie je to teda vždy dôvod na paniku.

Z kávovaru nič nevyteká. Čo mám robiť?

Pri bežnom a pravidelnom používaní kávovaru môžete občas stáť pred malou výzvou.

  • Voda z kávovaru vyteká len veľmi pomaly: Vypnite kávovar a vyskúšajte vyčistiť hlavu pomocou malého špendlíka.
  • Spod šálky vyteká voda: Skontroluje správne osadenie odkvapkávacej tácky a aj to, či sa pod ňou nehromadí voda.
  • Počas prípravy vystrekuje mlieko/káva zo šálky: Dôležité je nastaviť správnu pozíciu tácky, alebo zvoliť inú veľkosť (výšku) šálky.
  • Počas prípravy nápoja je voda aj pod kávovarom: Napustite plnú nádobu na vodu a nechajte kávovar stáť aspoň 30 minút. Ak sa pod nim neobjaví čistá voda, pravdepodobne nastala porucha na trubici na vodu. Takáto vada vyžaduje odbornú opravu.

Zdroj: Krups – Návody na obsluhu (oficiálna stránka)

latte macchiato

⏩ Poruchy na kávovare Siemens

Plne automatické kávovary od nemeckej značky Siemens sú skutočným skvostom – ako po stránke dizajnu, tak aj použitých technológií a funkčnosti. V ich detailných návodoch na používanie nájdete veľké prehľadné obrázky doplnené o zrozumiteľný text. V prípade problému sa na displeji zobrazuje text v českom jazyku, ktorý nesie jasný význam. Môžete si napríklad prečítať, že:

  • Vyčistite sparovaciu jednotku a potom ju vráťte naspäť: Sparovacia jednotka je znečistená alebo nadmieru preplnená kávou.
  • Reštartujte spotrebič: Hláška, ktorá sa objavuje v prípade, že kávovar detekoval znečistenie sparovacej jednotky alebo došlo k jeho prehriatiu.
  • Nechajte spotrebič vychladnúť: Pri opakovanom a intenzívnom používaní si kávovar vyžiada čas na vychladnutie (cca 30 minút).
  • Spotrebič nie je dostatočne odvápnený. Postup zopakujte: Tento stav nastáva vtedy, ak použijete nevhodný odvápňovací prostriedok, ktorý si nepomohol s vápenatými usadeniny do takej miery, ako potrebuje kávovar pre svoj ďalší chod.
  • Chyba. Volajte zákaznícku: Na spotrebiči je vážnejšia závada.

Čo robiť, ak výsledok nie je taký, ako ste očakávali?

  • Kvalita kávy alebo mliečnej peny sa zhoršila: V kávovare budú už pravdepodobne väčšie nánosy vodného kameňa.
  • Kávovar nevyrába žiadnu mliečnu penu, alebo ani nenasáva mlieko: Buď je mliečny systém je znečistený, zle osadený, alebo ste použili mlieko, ktoré nie je vhodné na výrobu peny.
  • Káva nemá krémovú vrstvu: Absencia krémovej kávovej peny hovorí o nevhodnom druhu kávy alebo o tom, že káva je už dlhšie zomletá zoxidovala.
  • Káva chutí po spálenine: Teplota sparovania je príliš vysoká.
  • Káva je príliš horká alebo kyslá: Káva bola zomletá príliš najemno / nahrubo. Zvolili ste nevhodný druh kávy.

Zdroj: Plneautomatické voľne stojace kávovary Siemens (oficiálna stránka)

⭐ BONUS – Najlepšie kávovary podľa recenzií

Máte doma starší model kávovaru, s ktorým je už viac starostí ako šálok dobrej kávy? Potom odporúčame ako tipy nasledujúce kvalitné kávovary, ktoré sprevádzajú výborné recenzie a právom patria k vyhľadávaným produktom.

 ProduktInfoHodnotenieCena (od) 
#1Jura Impressa E8
Typ: automatický
Objem: 1.9 l
Zásobník: 280 g
Napeňovanie: ÁNO
Príkon: 1450 W
Tlak: 15 bar
⭐ 100 %1050 €Čítať recenzie
#2DE LONGHI ECAM 650.85.MS
Typ: automatický
Objem: 2 l
Zásobník: 400 g
Napeňovanie: ÁNO
Príkon: 1450 W
Tlak: 15 bar
⭐ 100 %1400 €Čítať recenzie
#3JURA E6
Typ: automatický
Objem: 1.9 l
Zásobník: 280 g
Napeňovanie: ÁNO
Príkon: 1450 W
Tlak: 15 bar
⭐ 98 %850 €Čítať recenzie
#4DeLonghi ECAM 22.110 B
Typ: automatický
Objem: 1.8 l
Zásobník: 250 g
Napeňovanie: ÁNO
Príkon: 1450 W
Tlak: 15 bar
⭐ 98 %320 €Čítať recenzie
#5Philips Series 5400 LatteGo EP5446/70
Typ: automatický
Objem: 1,8 l
Zásobník: 275 g
Napeňovanie: ÁNO
Príkon: 1500 W
Tlak: 15 bar
⭐ 96 %700 €Čítať recenzie
#6Krups XN110 B
Typ: kapsulový
Objem: 0.7 l
Zásobník: kapsule
Napeňovanie: NIE
Príkon: 1200 W
Tlak: 19 bar
⭐ 94 %80 €Čítať recenzie
#7DE LONGHI ESAM460.75.MB
Typ: automatický
Objem: 1.4 l
Zásobník: 250 g
Napeňovanie: ÁNO
Príkon: 1450 W
Tlak: 15 bar
⭐ 92 %740 €Čítať recenzie
#8Philips EP2224
Typ: automatický
Objem: 1,8 l
Zásobník: 275 g
Napeňovanie: ÁNO
Príkon: 1500 W
Tlak: - bar
⭐ 92 %350 €Čítať recenzie
#9DeLonghi EN267
Typ: kapsulový
Objem: 1 l
Zásobník: kapsule
Napeňovanie: ÁNO (šľahač)
Príkon: 1870 W
Tlak: 19 bar
⭐ 90 %185 €Čítať recenzie
#10DeLonghi EC 850
Typ: pákový
Objem: 1 l
Zásobník: NIE
Napeňovanie: ÁNO
Príkon: 1450 W
Tlak: 15 bar
⭐ 90 %245 €Čítať recenzie
#11DeLonghi EC 685
Typ: pákový
Objem: 1.2 l
Zásobník: NIE
Napeňovanie: ÁNO (tryska)
Príkon: 1350 W
Tlak: 15 bar
⭐ 90 %150 €Čítať recenzie
Rate this post
0 Zdieľanie

0 Zdieľanie
Share
Tweet
Pin