Ako vybrať najlepší projektor na filmy? TOP produkty podľa recenzií

najlepšie projektory
Aké vlastnosti a parametre majú najlepšie projektory na filmy? S odpoveďou na túto dôležitú otázku vám bude nápomocný nasledujúci prehľad, v ktorom sa bližšie pozrieme na to, ako vybrať projektor, ktorý poslúži na daný účel. Ak nechcete strácať čas dlhým hľadaním, inšpiráciu na kvalitné projektory nájdete aj v nasledujúcom rebríčku, do ktorého sa dostali modely, vďaka ktorým si môžete naplno vychutnať kvalitnú filmovú projekciu v domácom prostredí.

Projektory zažívajú v poslednom období nevídaný boom. Ak vám už nestačí uhlopriečka televízora alebo si chcete v pohodlí domova užiť atmosféru kina, poďte sa s nimi zoznámiť bližšie. Na trhu sú dostupné stovky rôznych projektorov, ktoré sa líšia určením, schopnosťami, výbavou aj cenou. Kým niektoré projektory sú perfektné do kancelárie či triedy, ďalšie ukážu svoje prednosti pri premietaní vašich obľúbených filmov alebo fotografií z dovolenky. Investícia do schopného a kvalitného projektora nebude najnižšia, preto pri výbere neprehliadnite ani dostupné testy a recenzie projektorov, ktoré vám sprostredkujú názory používateľov a ich reálne skúsenosti.

Najlepšie projektory na filmy/domáce kino podľa recenzií a nášho výberu

ProduktInfoHodnotenie
#1Optoma HD146X

Najlepší projektor na filmy
+ Výborná svetelnosť (3 600 ANSI lm)
+ Lampa s výdržou až 15 000 hodín
+ Perfektná ostrosť obrazu, vylepšený kontrast a živé farby
+ Špeciálny herný mód
+ Integrovaný reproduktor
od 540 €
⭐ 100 %
Čítať recenzie
#2BenQ TK700STi

Pre náročných
+ Bezdrôtový projektor vhodný na domácu zábavu
+ Životnosť lampy až 15 000 hodín
+ Rozlíšenie 4K UHD
+ Prispôsobené herné režimy
+ Podporuje širokú škálu zariadení
od 1360 €
⭐ 100 % Čítať recenzie
#3Epson CO-FH02

+ Výborné podanie obrazu vďaka rozlíšeniu FullHD
+ Pestro vyvážené, veľmi jasné a žiarivé farby
+ Životnosť lampy až 12000 hodín
+ Nízka hmotnosť a kompaktné rozmery
+ Hlasný integrovaný mikrofón
od 560 €
⭐ 98 % Čítať recenzie
#4Samsung SP-LFF3CLAXXXH

+ Dynamické farby, vysoký kontrast a krásne čistý obraz
+ Malé rozmery, praktické prenášanie a nízka hmotnosť
+ Vstavaný 360-stupňový reproduktor
+ Možnosť pripojiť k externej batérii
+ Automatická korekcia obrazu
od 750 €
⭐ 96 % Čítať recenzie
#5Xiaomi Mi Smart Projector 2

+ Vysoká optická technológia
+ Novšia verzia obľúbeného projektora s viacerými vylepšeniami
+ Zaujímavá výbava
+ Okamžité automatické zaostrovanie a automatická korekcia skreslenia
+ Integrované reproduktory
od 550 €
⭐ 94 % Čítať recenzie
#6XGIMI MoGo2

+ Prenosný projektor so životnosťou lampy 25000 hodín
+ Vstavané reproduktory s priestorovým zvukom
+ Automatická korekcie skreslenia, automatické zaostrovanie
+ Mimoriadne jednoduchý prístup k tisícom aplikácii
+ Pomer cena/výkon
od 390 €
⭐ 94 % Čítať recenzie

Ako vybrať projektor

Časová os vývoja obrazovej projekcie obsahuje množstvo kľúčových míľnikov, nezdarov aj veľkých úspechov – od zrkadlových systémov, cez kúzelnú lampu až po prvých predchodcov kinematografických premietacích strojov. Od začiatku 20. storočia až do dnes sa v oblasti projekcie udiali zásadné technologické pokroky, ktoré doviedli moderné projektory k súčasnej podobe a vďaka ktorým sa premietaný obraz dostal do výnimočne vysokej kvality. Zároveň sa táto technológia stala dostupnejšou aj pre bežných používateľov (nielen pre kinosály). Samozrejme, domáce kino, ktoré si vytvoríte pomocou projektora na filmy v pohodlí obývačky alebo spálne, nebude mať rozmery kinoplátna, no vidieť obraz na ploche väčšej, než sú súčasné uhlopriečky televízorov, môže byť zážitkom, na aký ste čakali.

Skôr, ako sa rozhodnete pre kúpu projektoru, zvážte odpovede na nasledujúce otázky:

• Účel: Na aký účel projektor potrebujete? Na premietanie prezentácii, fotografií, filmov či hranie hier?
  • Veľkosť priestoru: Kde budete projektor používať? V sále, triede, v obývačke či spálni?
  • Svetelné podmienky: V akých svetelných podmienkach budete projektor využívaný? Cez deň alebo v noci?
  • Pripojenie: Aké možnosti konektivity preferujete? Drôtové alebo bezdrôtové riešenia?
  • Frekvencia používania: Budete projektor používať intenzívne alebo iba občasne?
  • Cena: Aký je váš rozpočet na nový projektor?

Čím presnejšie odpovede na vyššie uvedené otázky budete mať, tým bližšie ste k projektoru, ktorý bude zodpovedať vašim predstavám…

Základné typy projektorov podľa využitia

Jedným z prvých rozhodovacích krokov je výber projektora podľa účelu, resp. zamýšľaného využitia. Dobrou správou je, že nezostanete v spleti ničnehovoriacich popisov. Väčšina dostupných projektorov na trhu má v popise jasne uvedené, na čo sú určené.

Dlhodobo sú známe kancelárske projektory, ktoré sa využívajú najmä v kanceláriách a učebniach. Sú vhodné na premietanie prezentácii. Z pohľadu kontrastu nemusia podávať najlepšie výsledky, no veľmi dobrú čitateľnosť ponúkajú aj v miestnosti so svetlom.

Medzi najpredávanejšie projektory sa za posledné obdobie zaradili projektory na filmy (označované aj ako projektory na domáce kino). Určené sú na sledovanie filmov (niektoré parametricky a kvalitou obrazu vhodné aj na hranie hier). K ich prednostiam patrí vysoké rozlíšenie (FullHD, 4K), vysoký kontrast a výborné farebné podanie. Lacnejšie podávajú solídne výsledky v šere alebo tme, najlepšie projektory z tejto kategórie sa nezľaknú ani denného svetla.

Okrem kancelárskych projektorov a projektorov na filmy sa môžete stretnúť aj s kategóriou označovanou ako mini projektory/mobilné projektory. Majú kompaktné rozmery, ich súčasťou býva vstavaný akumulátor a využívajú bezdrôtové technológie pripojenia. Vhodné sú na menej frekventované použitie, na rodinné oslavy či posedenie na terase.

Zaujímavé sú tiež 3D projektory schopné premietať filmy v 2D a 3D, projektory s krátkou projekčnou vzdialenosťou vhodné do malých miestností a interaktívne projektory, ktoré umožňujú interaktívne vstupovať do prezentácie a vykonávať okamžité zmeny. Pracuje sa s nimi podobne ako s dotykovými obrazovkami a výborné využitie majú na školách, v školiacich centrách a v konferenčných miestnostiach.

Technológia projekcie

Okrem využitia sa projektory delia aj podľa technológie zobrazovania obrazu, pričom každá má isté plusy aj mínusy.

• DLP – Ide o technológiu, ktorá pracuje s mikroskopicky malými zrkadlami. Umiestnené sú na čipe. Projektory pre domáce kino pracujú s jedným čipom, drahé profesionálne prístroje využívajú trojčipovú sústavu, kde každému čipu prináleží jedna farba zo spektra RGB a sú schopné dosiahnuť výnimočnú gradáciu farieb. Medzi prednosti patrí mimoriadne vysoká kvalita obrazu, vernosť farieb, plynulosť obrazu a nízka poruchovosť. Vhodné sú aj na hranie hier, lúč svetla je totiž veľmi rýchly. K slabinám patrí vysoká cena, vyššie prehrievanie (+ nutnosť chladenia, ktoré zvyšuje hlučnosť) a tzv. dúhový efekt (ten ale neplatí pre trojčipové DLP).
  • LCD – Využíva premietanie cez kryštály a ponúka solídny pomer cena/kvalita. Láka na vysoký kontrast so zachovaním kvalít obrazu i v miestnosti s denným svetlom. Nie sú tu prítomné pohyblivé časti, obraz nie je narušovaný vibráciami, ani sa neobjavuje dúhový efekt. Poteší dlhšia životnosť lampy. Avšak, nie sú ideálne na hranie hier a trpia citlivosťou na prach, čo znamená aj potrebu častejšej údržby.
  • LED – Známa technológia, ktorá sa pre úsporu miesta osvedčila v malých a prenosných projektoroch. Oceníte na nich dlhú životnosť a nízku spotrebu. Spomedzi ostatných technológií však majú LED projektory najnižšiu svetelnosť, čo ich predurčuje na využitie v zatemnenej miestnosti.
  • LASER – Ak hľadáte projektor, ktorý zobrazí viac odtieňov farieb ako štandardná ponuka, zamerajte svoju pozornosť na inovatívne laserové projektory. Veľkými plusmi sú presné a mimoriadne živé farby, nízka spotreba, neblednúci jas a dlhá životnosť. Moderná technológia a top kvalita obrazu sa premietajú do vysokej ceny.

projektor

Rozlíšenie projektora a pomer strán obrazu

Aj rozlíšenie projektora úzko súvisí s výslednou kvalitou obrazu a vykreslením detailov. Kým pri bežnom kancelárskom využití vystačíte s priemerným rozlíšením, na pravidelný filmový zážitok a hranie hier neváhajte siahnuť po čo najlepšom rozlíšení v rámci cenového rozpočtu.

Je tiež dobré vedieť, že najviac údajov sa v prípade prezentácií zmestí na pomer strán obrazu 4:3, filmy je zase najlepšie sledovať na pomere strán obrazu 16:9, resp. 16:10 (v tomto pomere sú súčasné filmy natáčané).

Vyberať si budete napríklad z nasledujúcich rozlíšení:

• SVGA – 800 × 600 px, pomer strán 4:3 >> staršie rozlíšenie pre prezentácie s nižšou úrovňou vykreslenia detailov
  • XGA – 1024 × 768 px, pomer strán 4:3 >> základné rozlíšenie pre prezentácie
  • SXGA+ – 1400 × 1050 px a UXGA – 1600 × 1200 px, obe s pomerom strán 4:3 >> špičkové rozlíšenie prémiových projektorov pre pokročilé kancelárske, konferenčné a školiace využitie.

… a tiež:

• HD Ready – 1280 × 720 px, pomer strán 16:9 >> základné rozlíšenie pre prehrávanie filmov
  • FullHD – 1920 × 1080 px, pomer strán 16:9 >> kvalitné rozlíšenie vyhľadávané na prehrávanie filmov a hranie hier
  • 4K – 3840 × 2160 px, pomer strán 16:9 >> drahé riešenie pre vysokú kvalitu prehrávania filmov

Svietivosť/Úroveň jasu

Svietivosť popisuje úroveň jasu, ktorú je projektor schopný vytvárať. Úzko súvisí s kvalitou a viditeľnosťou projekcie. Na svietivosť má vplyv technológia projektoru, zdroj svetla aj použitá optika. Svietivosť sa v prípade projektorov uvádza v ANSI lumenoch. Čím je hodnota svietivosť vyššia, tým lepšie výsledky podáva projektor pri silnejšom okolitom osvetlení.

Zjednodušene – ak chcete projektor používať cez deň, bez zatmievania miestnosti, teda aj pri dennom svetle, hodnota svietivosti by mala byť vyššia ako 2500 ANSI lm. Ak hľadáte projektor do ľahko zatmenej miestnosti, voľte projektor so svietivosťou cca do 1500 – 2500 ANSI lm. Na sledovanie domáceho kina vo večerných a nočných hodinách sa celkom schopne osvedčili projektory so svietivosťou okolo 1000 – 1500 ANSI lm.

Pozn.: Vysoká hodnota svietivosti znižuje životnosť lampy.

Minimálna a maximálna projekčná vzdialenosť

Projekčná vzdialenosť vyjadruje vzdialenosť medzi projektorom a plátnom, pri ktorej je dokáže projektor zobraziť obraz na plátno. Často sa udávajú dve krajné vzdialenosti – minimálna a maximálna. V praxi sa síce využívajú minimálne, no určite je dobré o nich vedieť, aby ste vedeli, v akom intervale od-do sa budete pohybovať. Pre domáce použitie je vhodné poobzerať sa po projektoroch s krátkou projekčnou vzdialenosťou (okolo 1,5 – 3 m), aby ste mohli bez veľkých problémov umiestniť projektor hoci aj do menšej spálne.

Pamätajte, že vo väčšine prípadov s rastúcou vzdialenosťou projektoru od plátna síce narastá uhlopriečka obrazu, no klesá jeho kvalita, ostrosť a javí sa ako menej jasný. Aj z toho dôvodu by ste mali mať vopred premyslené, ako a kde projektor umiestnite, aby ste sa vyhli zbytočne dlhej projekčnej vzdialenosti. Čím je projektor ďalej od plátna, tým vyššou svietivosťou musí disponovať a tým rýchlejšie sa skracuje životnosť lampy.

Umiestnenie projektora

Projektor na filmy pre domáce kino vás nebude obťažovať rozmermi. V súčasnosti už ide o pomerne kompaktné zariadenia, ktoré v domácnosti neprekážajú – predovšetkým, ak im nájdete vhodnú pozíciu.

Umiestnenie projektora na konzolu zo stropu patrí medzi klasické spôsoby inštalácie. Určite neopomeňte starostlivé napojenie do elektrickej siete, aby vás nevyrušoval pohľad na nevzhľadné káble. Čoraz častejšie však vidno i voľné umiestnenie projektora v priestore, napríklad na konferenčnom stolíku alebo komode. V takom prípade si dávajte obzvlášť pozor na prípadné prevrhnutie, ktoré môže byť pre citlivé komponenty projektora veľkým rizikom. V domácnostiach s malými deťmi či zvieratami je lepšie umiestniť projektor mimo ich dosah. Projektor nezakrývajte, potrebuje mať prístup k vzduchu na chladenie.

Možnosti pripojenia/Konektory projektora

Projektor obraz nevytvára, iba ho premieta. Z toho vyplýva, že musí byť pripojený aj k zdroju obrazu, a teda sa nevyhnete ani prítomnosti prepojovacích káblov. Ponuka portov na projektoroch býva široká – napríklad vstup pre audio, pre ethernetový kábel, HDMI, VGA, DisplayPort, S-Video, USB a ďalšie. Ak by ste prítomnosť káblov predsa len radi okresali na nevyhnutné minimum, stavte na projektor podporujúci rýchle bezdrôtové pripojenie, napríklad Bluetooth či Wi-fi.

Životnosť lampy

Kúpou projektora výdavky na jeho používanie tak úplne nekončia. Jeho neodmysliteľnou súčasťou je totiž lampa, ktorá disponuje životnosťou vyjadrenou v tisícoch hodín, napríklad z rozpätia od 3 000 do 20 000 hodín. Zvyčajne ide o priemernú hodnotu pri ekonomickom móde, teda aj pri nižšom svetelnom výkone žiarovky. Pri používaní projektora na niekoľko filmov týždenne, vám i jedna lampa vydrží dlhé roky. Intenzívne používanie projektora však znamená aj častejšiu výmenu lampy. Ceny za kompatibilné lampy sa pohybujú v širokom intervale – od zopár desiatok až po niekoľko stoviek eur v závislosti od modelu projektora, použitých technológií a jeho schopností.

Hlučnosť

Chod projektora nie je úplne nehlučný, no určite by nemal spôsobovať nadmerné rušenie – a to najmä pri sledovaní filmov. Za hlučnosťou je najmä potreba chladenia zariadenia. Pri výbere projektora do menšej miestnosti v byte či v dome voľte model, ktorého hlučnosť nepresahuje hranicu 30 decibelov. Pri projektoroch, ktoré sú používané vo väčších priestoroch (učebne, sály, …) a požaduje sa od nich aj vyšší výkon, už počítajte s o niečo vyššou hlučnosťou (okolo 45 db), ktorá sa však v takom priestore stratí.

Funkcie a príslušenstvo projektorov

Korekcia lichobežníkového skreslenia, vstavaný reproduktor, diaľkové ovládanie, Wi-Fi modul, … To je len časť z potenciálne bohatej a vyhľadávanej výbavy, ktorá je typická pre kvalitné projektory na filmy. Niektoré projektory dostali do výbavy aj zoom, technológiu obraz v obraze či vlastný operačný systém. Ak sa obávate, že by ste mali projektor mierne posunutý z ideálnej polohy, vyberte si projektor s funkciou posunutia objektívu, ktorý rýchlo vyrieši prípadné drobné nepresnosti a postará sa o kvalitný obraz.

Ceny projektorov

Koľko zaplatíte za kvalitný projektor na filmy? Pre rýchlejšiu orientáciu sme dostupnú ponuku rozdelili do troch nasledujúcich kategórií.

Projektory na filmy do 300 eur

V tejto cene natrafíte prevažne na základné projektory určené na sledovanie filmov v domácom prostredí alebo vhodné na jednoduchšie kancelárske prezentácie. Nečakajte od nich najvyššie rozlíšenie, extra bohatú výbavu, konektivitu ani super vysokú svietivosť. Majú svoje limity, no i napriek tomu, by v rámci danej mali poskytnúť obraz takej kvality, ako sľubujú. Vhodné skôr na príležitostné používanie.

Projektory na filmy od 300 do 600 eur

Kategória, ktorú reprezentujú aktuálne najpredávanejšie projektory na filmy aj prezentácie, osloví pomerom cena/výkon. Už v rámci tejto ceny sa zvyčajne môžete tešiť na solídnu kvalitu obrazu, modernú konektivitu, integrovaný reproduktor a veľmi dobré zobrazovacie schopnosti – dokonca aj bez nutnosti zatemňovania miestnosti. Ich využiteľnosť je potom prirodzene častejšia.

Projektory na filmy od 600 eur

Ak chcete projektor používať často alebo ním plne nahradiť televízor, siahnite po prémiových modeloch, ktorých súčasťou sú tie najmodernejšie parametre. Ohurujú krásnymi a bohatými farbami, kontrastom, vernosťou obrazu a množstvom vylepšení, vďaka ktorým nadobudnete pocit, ako keby sedíte v kine. Viaceré z nich sú výborné aj na hranie hier. Bez veľkých problémov zvládnu premietanie počas denného svetla. Ponúkajú široké možnosti drôtovej a bezdrôtovej konektivity. Najlepšie projektory na trhu z tejto cenovej relácie už majú i rýchly prístup k streamovacím službám a tisícom aplikácií cez vlastný operačný systém.

Najlepšie značky projektorov

• Optoma – Značka projektorov Optoma je dobre známa pre výborný pomer cena/výkon. V širokom portfóliu nájdete projektory v rôznej výbave aj v širokom cenovom rozpätí – od základných po špičkové profesionálne modely.
  • BenQ – Taiwanská značka sa preslávila výpočtovou technikou, predovšetkým počítačovými monitormi. Vyrába i pokročilo skoncipované projektory, pričom prémiové modely presvedčili dokonale ostrým a jasným obrazom pri akomkoľvek osvetlení.
  • Epson – Japonská značka patrí k najväčším svetovým výrobcom tlačiarní. V jej ponuke však nájdete aj desiatky kvalitných projektorov na domáce kino, hranie hier, do zasadacích miestností aj veľkých sál.
  • Samsung –Samsung, ako jeden z lídrov v segmente televízorov, nezaostáva ani s ponukou slušne vybavených a moderných projektorov na filmy. Výborné parametre, pomer cena/kvalita aj užívateľská spokojnosť.
  • Xiaomi – Cenovo dostupnejšie projektory kompaktných rozmerov, viaceré modely prispôsobené aj na prenášanie.
  • Xgimi – Najnovšie technológie a vynikajúce zobrazovacie schopnosti sú hlavnými prednosťami projektorov od známej značky Xgimi. Skutočne čistý obraz aj na extra veľkých uhlopriečkach.
 ProduktInfoHodnotenie