Home Office – Práca z domova: Čo je to, aké má výhody a aké vybavenie budete potrebovať?

Práca z domova sa črtá ako budúcnosť v mnohých odvetviach. Reč je predovšetkým o joboch, kde ste museli fyzicky sedieť v kancelárii za počítačom. Home office prináša zaujímavé výhody pre zamestnancov, ale aj zamestnávateľov. Obe strany môžu ušetriť nemalé finančné prostriedky. Veľkým lákadlom je aj úspora času. To všetko iba v prípade, ak viete aj z domu pracovať efektívne a naučíte sa striktne oddeľovať pracovný čas od osobného života. Inak sa môže stať, že budete v pracovných povinnostiach zahrabaný ešte aj o neskoro večer. Samozrejme – ak ste nočná sova a toto je váš najkreatívnejší čas, nikto vám nezabráni pripraviť si pracovné úlohy aj za svitu mesiaca. Poďme sa spoločne pozrieť na to, ako pracovať z domova aj aké home office vybavenie sa vám hodí do domácej kancelárie.čo je home office

Čo je home office?

Home office, čiže práca z domova, sa stáva moderným štandardom a tiež aj jedným z benefitov, ktorým sa zamestnávatelia snažia získať nových pracovníkov. Niekde vám prisľúbia jeden deň v týždni, kedy si so sebou môžete zobrať firemný notebook domov, inde sa po niekoľkých týždňoch zabehnutia do firemných procesov môžete presunúť do pohodlia domáceho kresla (alebo v prípade výnimočnej situácie, akou je aj vyhlásenie pandémie, iná možnosť ani nezostáva).

Najčastejšie sa home office spája s profesiami, ktoré sú úzko spojené s prácou na počítači, kde nemusíte byť v kontakte so zákazníkmi, nepracujete s rôznymi pracovnými nástrojmi a materiálmi. Homeworking sa vyskytuje pri profesiách ako programátor, grafik, webdizajnér, softvérový vývojár, reklamný textár, redaktor, účtovník, telefonista, … Tento zoznam sa pod vplyvom moderných technológií neustále rozširuje.

Aj pre home office však platia isté pravidlá a ich voľnosť alebo naopak presné vymedzenie záležia od toho, ako sa dohodnete so svojím zamestnávateľom. Niekde musíte do určitej hodiny odovzdať prácu a pracovný výkaz, byť počas pracovnej doby dostupný na telefóne (resp. online v konkrétnom programe), alebo absolvovať poradové videohovory. Pamätajte, že aj keď ste na home office, nemali by ste dostať viac práce, ako keby sedíte v kancelárii.

práca z domova

Home office: Aké sú PRE a PROTI?

Kým niekto je nadšeným “houmofisákom”, ďalšiemu už po pár dňoch chýba kontakt s kolegami a pracovná atmosféra. Hoci spočiatku môže práca z domova vyzerať veľmi lákavo, časom sa aj do “raja” prikradne zopár nedostatkov (dajú sa však šikovne eliminovať – viď nižšie). Je to tak trochu hra nášho psychického nastavenia. Domov je totiž miestom, kde radi trávime svoj voľný čas po práci, oddychujeme a sme v úzkom kontakte s rodinou. Zrazu sa z jedného miesta v byte stáva kancelária a pobehujúce deti poza chrbát už neznejú tak rozkošne, ako sme si mysleli.

Treba sa pripraviť na to, že v súvislosti s prácou z domova sa vynára viacero výhod, no aj niekoľko nevýhod. Nasledujúci zoznam môže byť ešte dlhší, preto ak máte svoje postrehy z vlastného home office, podeľte sa s nimi v komentároch nižšie.

Výhody home office

  • Nemusíte tráviť čas v rannej dopravnej špičke. Ušetríte na cestovnom aj pohonných hmotách. Čas, ktorý vám cestovanie zaberalo, patrí teraz výhradne iba vám a to môžu byť aj 2 hodiny denne.
  • Nemusíte investovať do pracovného šatníka. Súčasné kúsky v skrini tak ľahko nezničíte. Dokonca vám možno ujdú aj najnovšie trendy!
  • Ušetríte na stravovaní, kávičkách, skladaní sa na darčeky pre kolegov.
  • V pokojnom domácom prostredí sa môžete rýchlejšie skoncentrovať a podať extra vysoký výkon, kedy pôvodne 8-hodinovú prácu stihnete bez rušenia a debát s kolegami za 5 hodín.
  • Na home office si môžete užiť aj príjemnú atmosféru, kedy pracujete z lehátka pri bazéne, či z prírody. Všetko záleží od charakteru práce.
  • Môže sa vám podariť skĺbiť starostlivosť o deti, varenie, venčenie psa, kratšie nákupy v obchodoch. A popritom plnohodnotne zarábať. Detské virózy, ktoré si vyžadovali zmanažovanie rodinného stráženia, máte plne pod kontrolou. Síce niekedy s odretými ušami, ale s lepším pocitom, ako keď by ste mali utekať rýchlo z práce domov k chorým deťom.

Nevýhody home office

  • Spoločenským povahám môže chýbať komunikácia s kolegami. Využite každú príležitosť na telefonáty, chaty alebo videohovory.
  • Manažovanie pracovného času vyžaduje dobrú organizáciu a vymedzenie denných cieľov. Môže vám chýbať priama kontrola od nadriadených (áno, aj to sa stáva) či rýchla spätná väzba pri prácach, ktoré vyžadujú kooperáciu. Vo výsledku tak môže byť váš denný pracovný výstup s nevyhovujúcim výsledkom a odsúdený na prerábku. Komunikujte a často sa uisťujte, či si rozumiete!
  • Pri práci z domova môže všetko trvať aj dlhšie. Pozor na rozptylovače pozornosti. Zakážte si sociálne siete, pozeranie seriálov, dlhé vyspávanie v posteli, ale aj ponocovanie.
  • Deti a domáce zvieratá nemusia vždy rozumieť vášmu vyhradenému času pre prácu.
  • Po čase môžu aj ostatní členovia rodiny nadobudnúť pocit, že ste k dispozícii nonstop a vyšlú vás na veľký rodinný nákup, do lekárne, požiadajú o sprievod k lekárovi,… Aktivity, ktoré by ste aj bežne ohlasovali zamestnávateľovi (a brali si napríklad OČR), oznámte aj keď ste na home office. Nemôžete byť dvoch miestach súčasne.

home office vybavenie

Vytvorte si domácu kanceláriu, z ktorej neujdete

Tak, ako ste mali v práci vyhradené miesto so všetkou technikou aj vybavením, aj vaša domáca kancelária by mala vyzerať presne tak, aby vás pri práci udržala a neodháňala svojím chaosom alebo neúplnosťou.

Nájdite si pokojné miesto s dobrým výhľadom

Ako prvé začnite hľadaním vhodného miesta pre “usadenie”. Najčastejšie sa pre domácu kanceláriu vyhradzuje kútik v spálni. Cez deň je táto miestnosť nevyužitá a zvyčajne ide o nepriechodnú izbu, kde sa môžete zatvoriť. Obývačke už táto výhoda chýba a navyše je tu jeden veľký rušič pozornosti – televízor. V spálni však buďte pokojne za sebca a hľadajte miesto s najlepším výhľadom a svetlom. Teda poblíž okna, aby ste neboli úplne odrezaný od sveta, sediac v tmavom kúte medzi skriňou a dverami.

Potrebujete tiež žiarivé farby, ktoré majú pozitívny vplyv na výkon (žltá), kreativitu (fialová) alebo pokojnú náladu (zelená). Nemusí ísť rovno o celú stenu, stačí zopár doplnkov, obraz alebo podklad na nástenke, ktorý hneď pritiahne vašu pozornosť. Výborne sa budete cítiť aj v obklopení živých kvetov!

Základom je pohodlné sedenie

Kancelársko kreslo sa stalo sa už takmer bežnou súčasťou domáceho vybavenia. Výškovo nastaviteľná a polohovateľná “stolička” s nadštandardným operadlom, opierkami rúk, pohodlným polstrovaním či dokonca možnosťou pohojdávania vás pri práci udrží podstatne dlhšie, ako základná drevená stolička. Správny posed je dôležitý aj pre vaše zdravie – najmä ako prevencia pred bolesťami chrbta, krku, či rúk.

Tejto téme sme venovali aj obsiahleho sprievodcu výberom Najlepšie kancelárske stoličky + Návod, ako vybrať, kde okrem iného nájdete aj postup, ako správne sedieť za pracovným stolom.

 ProduktParametreHodnotenieCena (od) 
#1ANTARES Tennessee

 Do väčších kancelárií 
Mechanika: hojdacia
Materiál: sieťovina a syntetická koža
Nosnosť: 120 kg
5 out of 5 stars (5 / 5)47 € Čítať recenzie
#2ANTARES Denver

 Ak vybavujete viac stolov 
Mechanika: hojdacia
Materiál: syntetická koža a koža
Nosnosť: 120 kg
5 out of 5 stars (5 / 5)92 € Čítať recenzie
#3AROZZI VERNAZZA

 Do kancelárie aj na hry 
Mechanika: asynchrónna
Materiál: textil
Nosnosť: 145 kg
4.9 out of 5 stars (4,9 / 5)312 € Čítať recenzie
#4DXRacer OH/FD01/GN

 Príjemná ergonómia aj vzhľad 
Mechanika: hojdacia
Materiál: látka
Nosnosť: 100 kg
4.9 out of 5 stars (4,9 / 5)242 € Čítať recenzie
#5ANTARES Wonder Large

 Skvelé hodnotenia a recenzie 
Mechanika: hojdacia
Materiál: textil a sieťovina
Nosnosť: 120 kg
4.8 out of 5 stars (4,8 / 5)79 € Čítať recenzie
#6MOSH BS-702

 Pre náročných. Množstvo vybavenia 
Mechanika: asynchrónna
Materiál: sieťovina
Nosnosť: 150 kg
4.7 out of 5 stars (4,7 / 5)368 € Čítať recenzie
#7Madox (Nabbi.sk)

 Maximálne pohodlie 
Mechanika: -
Materiál: ekokoža
Nosnosť: 150 kg
4.7 out of 5 stars (4,7 / 5)99 € Čítať recenzie

Priestranný stôl a všetko dôležité po ruke

Ideálny pracovný stôl by mal mať hĺbku minimálne 50 cm a šírku 110 cm. Priamo na pracovnej ploche by ste mali mať dostatok priestoru pre klávesnicu, myš, odloženie tabletu, smartfónu, headsetu, rýchle ručné písanie poznámok na papier. Určite je dobré mať po ruke aj ďalšie odkladacie plochy v podobe zásuviek, políc alebo menších regálov. Aj napriek tomu, že moderné tlačiarne disponujú wi-fi pripojením, vždy je lepšie, ak máte tlačiareň čo najbližšie pri pracovnom stole. Nemusíte merať kroky naviac a až v ďalšej izbe zistiť, že došiel papier.

Monitor notebooku nemusí stačiť

Dostali ste od zamestnávateľa firemný notebook na prácu? A viete o tom, že dlhodobé používanie notebooku nemusí byť pre váš zrak a ruky práve ideálne riešenie? Ako minimálny základ si k notebooku zaobstarajte myš a “bežnú” klávesnicu. Vo firemnom notebooku môžu byť nainštalované špeciálne programy, ktoré k práci potrebujete, zároveň môže byť jeho súčasťou aj vyššia antivírová ochrana, preto by ste ho mali používať ako prednostné hardvérové vybavenie. Ak sa vám však núka možnosť prepojiť notebook s väčším monitorom (od 20 palcov a viac), potom neváhajte. Na väčšej ploche sa váš zrak tak rýchlo neunaví.

Stabilné wi-fi pripojenie

Ak by sme sa teraz na home office pozreli kritickým očkom, tak “žerie energie a dáta”. Musíte si doma svietiť a kúriť, mať do siete zapojených niekoľko kusov elektroniky a ešte k tomu naviac potrebujete stabilný, rýchly a podľa možnosti neobmedzený prístup k internetu. Možno práve tieto zvýšené náklady na účty sú vykompenzované tým, čo by ste pri bežnom dochádzaní precestovali. Ak si chcete notebook prenášať v dome medzi poschodiami, von na záhradu, nezaobídete sa bez dobrého dosahu wi-fi signálu (odporúčame pozrieť aj Tipy na kvalitné wi-fi routery). Ak potrebujete rozšíriť dosah už len o pár metrov, vystačíte s vhodne umiestneným wi-fi zosilňovačom.

plánovanie práce

Ako efektívne pracovať z domova?

  • Majte jasne stanovený denný aj týždenný rozvrh. Plánujte, dodržiavajte termíny a práca vás nezahltí vo voľnom čase.
  • Odsledujte svoje najvýkonnejšie časy. Je zbytočné, aby ste sa nútili do práce, keď máte práve útlm energie. Niekomu sa dobre pracuje od skorého rána do obeda, iný má svoj hlavný čas podvečer až do noci. Komunikácia s kolegami, klientmi a nadriadenými by však mala prebiehať vždy vo vyhradenom časovom okne, napr. od 8. – 16. hod., aby ste neposielali urgentný mail v piatok pred polnocou.
  • Vysvetlite členom rodiny vaše pracovné povinnosti a aj to, že zatvorené dvere “pracovne” by mali zostať zatvorené, kým sa nič súrne nedeje.
  • Vytvorte si svoje rituály. Nezostávajte v pyžame. Každý deň sa prezlečte do pohodlného oblečenia (predstavte si, že by vám zrazu šéf povedal, že máte byť čím skôr v kancelárii). Uvarte si kávu / čaj, pripravte si raňajky. Gauč a posteľ sú v našej mysli zafixované ako oddychové zóny. Tu skôr zaspíte alebo minimálne ujdete scrollovať sociálne siete.
  • Kompenzujte dlhodobé sedenie krátkymi pohybovými pauzami. Môžete si zacvičiť s fitloptou alebo gumovým expanderom, ale aj prejsť sa po schodoch vyniesť smeti, krátko vyvenčiť psa, utrieť prach v jednej izbe či poliať kvety. Výskumy naznačili, že po každých 50 minútach intenzívnej práce za PC by sme mali 10 minút venovať krátkemu rozhýbaniu.
  • Nezostávajte sami, lebo sa vám home office rýchlo zunujte. Udržujte sociálnu interakciu s kolegami, máte k tomu obrovské množstvo možností. Po skončení práce vypnite počítač, nečítajte prichádzajúce maily ani cez telefón a venujte sa svojím súkromným aktivitám. Aj vaša pracovná flexibilita by mala mať isté hranice.

Pracujete na home office? Dokážete si udržať svoju pracovnú výkonnosť? Chýbajú vám kolegovia alebo sa tešíte z domáceho pokoja?

0 Zdieľanie

0 Zdieľanie
Share
Tweet
Pin